מגילת רות - מגילת הנשים
 
 
על פי ספרה של יוכי ברנדס- "שבע אמהות"
הנשים הגדולות של התנ"ך (הוצאת כנרת זמורה ביתן)
יוכי ברנדס מציעה בספרה קריאה נשית למגילת רות. קריאה שמעוררת אותנו להסתכלות מעמיקה בבחירות של הנשים במגילה, ומעודדת אותנו הנשים לשיתופי פעולה נשיים כפי שעשו רות ונעמי.
כולנו מכירים את רות הטובה,המתמסרת, הנאמנה לנעמי ללא גבול,מבחירתה הראשונה לדבוק בנעמי וללכת איתה לאן שתלך ולוותר למעשה על ארצה ומשפחתה. רות מתחילה מוצאת חן בעניינו ואנו מעריצים אותה. אך מה מסתתר בעומק התמסרות זו? מה מלמדת אותנו הבחירה של רות בנעמי?
גם בהמשך הסיפור, כשהשתיים כבר חוזרות לארצה של נעמי, מתאפשרת ונדרשת מרות שוב הבחירה, האם להקשיב לעצותיה ותוכניותיה של נעמי, או לפעול לבד ולהשיג לעצמה חיים חדשים.
רות כמובן בחורת שוב לדבוק בנעמי ולעשות כל מה שהיא אומרת לה, נעמי ורות בוחרות לשתף פעולה. הן היו יכולות גם ללכת אחת כנגד השנייה ולהיאבק זו בזו בדומה לנשים רבות אחרות בתנ"ך , במיוחד כשמדובר בגבר, (שרה והגר מתחרו תעל אברהם, רחל ולאה על יעקב,חנה ופנינה על אלקנה) נעמי היא המתכננת ורות המבצעת, ושתיהן מרוויחות משיתוף פעולה זה ובגדול! ( הן הרי השיגו את בעז והפכו לסבתות הכי ידועות בהיסטוריה היהודית,רות הסבתא רבא של דויד כמובן)
בנוסף לכך מדגישה יוכי ברנדס את הצד האקטיבי והיוזם של שתי הנשים, הן אמנם נותנות זמן לבועז לפעול, (רות מלקטת שיבולים תחת עיניו של בועז במשך חצי שנה!) אך כשהוא לא עושה דבר במשך כל עונת הקציר, (מלבד לתת חסות לרות ובכך לשמור עליה מפני הטרדות מגברים אחרים) מחליטות הנשים לצאת לפעולה. נעמי ,בעלת הניסיון, מתכננת ונותנת לרות את "עשרת הדיברות" איך משיגים גבר, ורות (שגם ניחנה ביופי ולא רק באופי) מבצעת בצורה מושלמת את המשימה, מפתה ומגרה את בועז ,אך יוצאת "נקייה" וחסודה מאותו לילה בגורן, ורק אחרי שבועז מסדר את העניינים הטכניים עם "פלוני אלמוני", ורוכש את הקרקע ואת רות, מתקיימת חתונת השנה, או חתונה המאה, בפני כל העם, ורות הופכת מלכלוכית לנסיכה, כמו בכל אגדה מוצלחת. ורק אחר כך כמובן מגיע ההיריון המתבקש והמשך השושלת המפוארת,עשרה דורות בדיוק, עד להולדתו של דויד, כך מסתיימת המגילה. (אחרת מה שווה הסיפור בעניים תנ"כיות גבריות...)
רות,המואבייה, האלמנה, הענייה,-היא זו שהפכה בעיניי כולם לסמל ההתגיירות,לסמל המסירות. יוכי ברנדס מוסיפה לנו את סמל שיתוף הפעולה הנשי,היוזם והמהפכני, שהולך על ה"דג השמן" בניגוד לכל הסיכויים, ומתוך דבקות זו בזו, ובאמונה גדולה,(וגם יכולת ביצוע מרשימה) ניתן להשיג כל מה שרוצים או רוצות!
 
 
אז בנות,קדימה לעבודה, הנה הצעה לתהליך בכמה שלבים על פי "המאמנות" רות ונעמי: 
על מנת לאפשר לתהליך המוצע כאן להיות מעמיק ומשמותי עבורך, אני ממליצה לך לפנות כחצי שעה שקטה, לענות בכתב על השאלות המוצעות כאן ולהוסיף משלך כמה שיותר מילים ורעיונות, אח"כ לצמצם ולמקד את התשובות לכדי מילה אחת או משפט קצר בכל שלב, ולסיום לצייר מעין תרשים זרימה של השלבים, שתוכלי לפעול לפיו כמתווה ראשוני. בהצלחה!
 
1.      דבקות- לבדוק למי אנו רוצות ויכולות להתמסר ובמה או מי לדבוק.
2.      נוכחות- כדאי לבחון למה להמתין, איפה הנוכחות שלי צריכה להיות, במה להתמקד.
3.      שיתוף הפעולה- עם מי? מה תפקידי בו? מה מטרתו? (אפשר להפוך גם מתחרות לשותפות)
4.      היוזמה- מהם הפעולות הנדרשות? מה דורשת ממני האקטיביות הזו?
5.      ההצלחה- מהי? (פירוט יעדים), כיצד אוכל לתת את הכבוד והכוח מההצלחה גם לאחרים שסייעו והיו שותפים בתהליך? מהו הפרי החשוב שהבשיל בתהליך זה?
חשוב לציין שבספרה של יוכי ברנדס מופיעות עוד שש אמהות גדולות בסיפורן הנשי, ולאו- דווקא האמהות שאנו רגילים לקרוא עליהן.... וכל אחת מעוררת השראה ויכולה להוות מודל בסיפורה.

לתשלום בכרטיס אשראי
הערה: התשלום הוא דרך פיפאל, ניתן לשלם בכל כרטיס אשראי בין לאומי (גם למי שאין חשבון ב-PayPal)
______________________________________________________________________
ענת הר-לב אור  
טל: 04-9802288, הר חלוץ ,  E-mail:
anatharlevor@gmail.com