חוג טבע, גן עדן לילדים
 
 
המלצה לספר- "חוג טבע , גן עדן לילדים" / טליה שניידר. (הוצאת יער)
המלצה בסימן סתיו ושלכת...
קיבלתי את הספר הזה כמתנה מחברה שמכירה אותי היטב, היא כנראה ידעה שרק מהכותרת אני כבר אתחיל ליהנות! ומעצם הרעיון שיש בכלל ספר כזה! היא צדקה! אני מאושרת מעצם העובדה שיש מי שחושב כך על ילדים ועל טבע, ושיש מי שדואג גם לעשות עם זה משהו, ובמיוחד מתאמץ לכתוב את זה ולהוציא לאור- להנאת כולנו!
אני מודה שעדיין לא קראתי את כל הספר,על כל 640! עמודיו, אבל רק מלדפדף ולהריח,(ספר מנייר ממוחזר מריח אחרת כנראה...) להתרשם מהתמונות והאיורים, כבר עשה לי חשק לטפס על העצים.. או לפחות לדאוג לכך שילדיי יעשו זאת ...
טליה שניידר, מתכננת סביבתית בשיטת פרמקלצ'ר מביאה מניסיונה העשיר בחינוך סביבתי שפע של פעילויות מלאות דמיון, יצירתיות,משחק ולימוד. הכול תוך שימוש בחמרים טבעיים שנגישים לכל בית או עץ, ומסביבתנו הארצישראלית.
הספר מיועד לילדים שיכולים למצוא בו רעיונות לעשייה עם או בלי עזרת המבוגרים, וכמובן גם למבוגרים שבנפשם עוד מתחבא הילד המחובר לטבע. (וגם לאלו שכבר שכחו זמן מה זה,זו ההזדמנות להיזכר ולהתרענן,עם או בלי עזרת הילדים...)
והנה קטע מתוך הספר על השלכת ודוגמא להצעה לפעילות לקראת הסתיו- (עמוד 69)
"מה מסמל יותר את הסתיו, אם לא עלי השלכת. עלים יבשים הם מתנה לגינה, למרות שעל פי רוב אפשר לראות אנשים מסלקים אותם מגינתם בתוך שקיות פלסטיק בלתי מתכלות. יש סיבה לכך שעלים נושרים על האדמה ונערמים עליה. העלים האלה נקיים מאוד, הם לא מושכים מזיקים, הם פשוט מתפרקים וחוזרים לאדמה, וכך מזינים את העץ לקראת עונת הקור. הם גם מספקים לעץ שמיכה חמימה להגן על שורשיו ועל הלחות שסביב השורשים מפני רוחות ושמש הגורמים לאידוי. מתחת לעלים מתגוררות חיות זעירות (כמו טחביות וצבתנים) המסייעות להעלאת הפוריות של האדמה. אם אוספים את העלים ולא מאפשרים להם לשוב למחזור המעגלי של גינתנו, אנחנו גוזלים מהצמחים את ההזנה החיונית להם. אם עלי שלכת נערמים על פני האדמה הכי טוב יהיה להשאיר אותם שם. בכל זאת טאטוא עלים בסתיו יכול להיות פעולה מהנה אז נטאטא אותם רק מאזורים מרוצפים, אך במקום לסלק אותם מגינתנו, רק נעביר אותם לתוך ערוגות הפרחים והירקות שלנו, כחיפוי לאדמה. או שנניח אותם סביב עצי הפרי."
תמונות מהסתיו- אפשר לאסוף עלי שלכת, מכל מיני סוגים וצבעים,(אפשר למיין או לסדר לפי צבעים) לאלו שאין להם סבלנות אפשר להדביקם כפי שהם ולצבוע לידם או סביבם. הם יתייבשו על הדף ואולי גם ינשרו ממנו... (זו הצעה שלי)
לאלו שיש להם סבלנות לחכות, הניחו את העלים לייבוש בצורת מכבש. על משטח קשה הניחו נייר עיתון או נייר אחר, על הנייר הניחו עלה (או פרחים בעונת האביב), מעליו עוד נייר ושוב עלה וכך הלאה. לסיום הניחו שוב משטח כבד וקשיח. המתינו כשבעיים ואז פתחו. עכשיו אפשר ליצור מהעלים תמונות בהדבקות. מומלץ להשתמש בתערובת של דבק קמח. אין צורך בהרבה דבק. אפשר להוסיף מסגרת. (בספר יש הסבר איך להכין מכבש )
בהמשך יש גם הצעה להכנת נייר מעלי שלכת יבשים. והכנת מטאטא זרדים.
בהצלחה!
 

לתשלום בכרטיס אשראי
הערה: התשלום הוא דרך פיפאל, ניתן לשלם בכל כרטיס אשראי בין לאומי (גם למי שאין חשבון ב-PayPal)
______________________________________________________________________
ענת הר-לב אור  
טל: 04-9802288, הר חלוץ ,  E-mail:
anatharlevor@gmail.com