לידות בית וחופש הבחירה / ענת הר-לב אור

 
כולנו נולדנו מרחם אישה, רובנו הנשים גם ילדנו או נלד בעתיד. האנושות מאז ומעולם התקיימה כך. עד לעידן המודרני נשים ילדו כפי שחייו, במקום מגוריהם, בשבט, בתמיכה נשית, באופן טבעי. עם השינויים וההתפתחות הטכנולוגית השתנו פני הדברים. הוקמו בתי חולים, הרופאים, המכשירים והחומרים המשככים והמזרזים השתלבו בתהליך הלידה. הלידה הפכה מתהליך טבע,להליך רפואי. 
במשך דורות אינסוף נשים ילדו מתוך אמונה שגופן יודע את המלאכה ואינו זקוק להתערבות, אלא לתמיכה מחזקת ומכבדת. לאישה ניתנו פרטיות, שקט, אמונה ביכולתה, סביבה מוכרת ובטוחה ותמיכה פיסית ונפשית בונה ומאפשרת. אז מדוע דווקא היום לא מאפשרים לנו את הדברים הבסיסיים האלו?
לא תמיד נשים היו חופשיות ובעלות זכות בחירה כפי שהעידן המודרני מאפשר כיום. בכל תחום ,לכאורה, אנו שוות בפני החוק , כמו הגברים. יש לנו זכות הצבעה,זכות בחירה,זכות וחופש ביטוי,ויציאה לעבודה. אז מדוע לוקחים מאתנו את הזכות הבסיסית של חופש הבחירה לידה?
החברה הפטריאכלית אמורה הייתה להיות נחלת העבר, אז למה אנו מקדשות את מעמד הרופא? למה אנו סומכות על הממסד ותלויות בו, במקום לסמוך על עצמנו? אנו נכנעות להפחדות וללחצים,ומחכות שהממסד יציל אותנו מהלידה.
מדוע מי שחושבת אחרת נחשבת אמיצה במקרה הטוב, או לא שפויה וחריגה במקרה הפחות נעים ומפרגן. ואם כבר אנו נאלצות להתמודד עם שיפוטיות וביקורתיות חברתית, מדוע אנו צריכות גם להתמודד עם אפליה חוקית ממשלתית?

מדינת ישראל מענישה ומפלה את ציבור הנשים היולדות בבית לרעה. אישה היולדת בבית לא זכאית לקבל את מענק הלידה,שכל אישה שילדה בישראל מקבלת אותו. לא משנה מה מוצאה, גילה,השכלתה וכו'.  האם פגעתי במישהו בכך שילדתי בבית ,האם עברתי על חוק כלשהו,האם הילד שלי שונה מאחרים בשל העובדה שנולד בבית? אם כך מדוע אני לא זכאית למענק הלידה הזה? (אם אבחר אחרי הלידה להגיע לביה"ח ולהתאשפז מרצוני, אז אהיה זכאית לקבלת המענק, אבל שוב בשונה מיולדת רגילה שמספיק לה 6 שעות אשפוז ,מיולדת הבית נדרשות 12 שעות!) חשוב לציין שבמדינות מודרניות אחרות כגון:אירופה,ניוזילנד ועוד, המדינה מעודדת ותומכת, גם כלכלית, בלידות בבית ובמרכזי לידה טבעיים , ומשלמת ליולדות על הלידה בבית! בוודאי שלא מפלה אותן בזכויותיהן כלפי החוק. בישראל לידות הבית ובמרכזי לידה הן פרטיות לחלוטין.

ואם לא די בכך- בימים אלו יצא חוזר מנכ"ל  של משרד הבריאות המציג שורת נהלים מחמירים ביחס ללידות הבית בישראל, בחתימתו של ד"ר חזי לוי, ראש מנהל רפואה. נהלים אלו מקשים ומגבילים עוד יותר את מיילדות הבית ואת הנשים הבוחרות בלידה שכזו. משרד הבריאות ממליץ ומעדיף ביצוע לידות בחדרי לידה בבתי החולים ולא בבית.
חלה חובה על יולדת הבית להציג אישור רפואי מרופא המשפחה המעיד כי היא בריאה גופנית ונפשית. מיותר לציין שמכתב כזה לא נדרש מאף יולדת שמגיעה לביה"ח,למרות שגם שם יש סיכונים כמובן. פרופ' נועם זוהר מאוניברסיטת בר אילן, המגיב על חוזר המנכ"ל, מציין שזוהי אפליה על רקע מגדרי, הממעיטה בשיקול הדעת של היולדת ופוגעת בחירותה. ההחלטה ללדת בבית היא מתוקף אנושי ומוסרי ללא צורך באישור!
עוד נדרש ממיילדות הבית שיהיה ברשותן ביטוח אחריות מקצועית וצד ג'. נשמע הגיוני ואף הכרחי,לא? בוודאי. אך זהו אבסורד שהרי מיילדות הבית נלחמות כבר שנים לקבל הכרה ויחד עם זה ביטוח, אך אף חברה לא מוכנה לכך,וכמובן שהמדינה לא מסייעת בכך. אז אם עד היום כל יולדת בית חתמה על ויתור קבלת ביטוח ולקחה את האחריות על עצמה, אז בעתיד לפי הצעה זו,המצב יוחמר ולמעשה מיילדות הבית לא יוכלו לעסוק במקצוען, שזו פגיעה בחופש העיסוק שלהן, ואנו היולדות לא נוכל ללדת בבית בצורה חוקית ולקבל סיוע מקצועי.
בנוסף מטילה המדינה הגבלות מקצועיות נוספות, (במקרים שדורשים פינוי לביה"ח, גודל החדר בו תתקיים הלידה ועוד) הבאות לכאורה להגן על היולדת ולמנוע סיבוכים, אך למעשה הגבלות אלו מצרות את שיקול הדעת של המיילדות והיולדות בקבלת החלטות תוך כדי הלידה. הדבר החמור כאן באמת הוא שלא התייעצו עם מיילדות הבית בכתיבת החוזר הזה, ולמעשה מי שמציע וקובע את הנהלים הם רופאים, שרוב הסיכויים משעולם לא היו בכלל בלידת בית. לעמת מיילדות הבית שעבדו בבתי החולים, והן המומחיות בתחום ובעלות הניסיון. והיולדות עצמן שבד"כ התנסו בלידה בביה"ח.

לידת בית היא לא חוסר אחריות, אלא שיא האחריות!  לידת בית בטוחה כמו לידה בבית חולים בלידה ראשונה, ובלידה שנייה היא אפילו בטוחה יותר. הנתונים שנאספו בישראל במהלך 8 השנים אחרונות מכל מיילדות הבית בישראל ,תחת ארגון אמה"י= ארגון מיילדות הבית בישראל ,(על ידי ד"ר אבנר שיפטן, רופא ומיילד לידות בית) מדברים בעד עצמם, ותואמים את הנתונים בעולם בעניין לידות הבית. מספר  לידות הבית נמצא במגמת עלייה ושילש את עצמו. (אנחנו עדיין רק 1/2 אחוז מכלל הלידות) בלידות בית יש פחות סיבוכים, פחות התערבויות כמו זירוז ולידה מכשירנית ופחות ניתוחים קיסריים. הנתון המשמעותי ביותר הוא - 25% התערבויות וניתוחים בלידות ביה"ח, לעומת 4 % בלידות הבית! 90% מלידות הבית הן תקינות! העולם המערבי לא הצליח להוריד את התמותה, להיפך במקומות הכי מתקדמים מבחינה טכנולוגית כמו ארה"ב, בהם הוציאו את המיילדת מחדרי הלידה והרופאים הם אלו שמקבלים את היולדות, דווקא שם התוצאות הכי גרועות ביילודה.

עלות לידת בית היא 1/3 מהתשלום של ביטוח לאומי לביה"ח עבר כל לידה. אין ספק שביטוח לאומי היה חוסך הרב כסף אם היה תומך בלידות הבית ולא בביה"ח. אז מדוע שבית החולים והמדינה יעודדו לידות בית? כשאפשר למלא את כיסם על חשבוננו... אכן בראייה כלכלית צרה ומיידית, אם יתמוך בלידות בית ביה"ח יוצא מופסד, אך בהסתכלות ארוכת טווח ביה"ח יצא מורווח,פחות עומס ייפול עליו, ויוכל לטפל ביולדות ויילודים שאכן באמת זקוקות לעזרה רפואית.

לסיכום- אני מאמינה,שיש לי את הזכות הבסיסית כאישה וכאדם לבחור איפה ללדת, ולקבל את מלוא הכבוד והזכויות המגיעות לי כחוק. לא יתכן שייקחו לי את חופש הבחירה בדבר הבסיסי ביותר שהוא גופי! כל אישה,וכל משפחה זכותה לבחור מה טוב ונכון לה בכל הריון ולידה!
 
 

 
 
 

לתשלום בכרטיס אשראי
הערה: התשלום הוא דרך פיפאל, ניתן לשלם בכל כרטיס אשראי בין לאומי (גם למי שאין חשבון ב-PayPal)
______________________________________________________________________
ענת הר-לב אור  
טל: 04-9802288, הר חלוץ ,  E-mail:
anatharlevor@gmail.com