חודש תשרי ומשמעותו לעבודת מודעות אישית
 
 
"דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן--זִכְרוֹן תְּרוּעָה, מִקְרָא-קֹדֶש (ספר ויקרא, פרק כ"ג, פסוק 24 (
 
השֵם "תשרי" פירושו התחלה במקור, באכדית (Teshritu). מקור נוסף לשם הוא שמו הבבלי "תשירו" שפירושו: ראשית . ובדומה השם בארמית "תשריתו",שפירשו התחלה.
 
חודש תשרי הוא החודש הראשון בשנה לפי הלוח העברי. בתורה נקרא תשרי "החודש השביעי", שכן הוא שביעי למניין החודשים ליציאת מצרים – מניסן. בנביאים נקרא תשרי "ירח האיתנים". "בירח האיתנים בחג, הוא החודש השביעי" (מלכים א' ח: 2). על פי חז"ל, בחודש תשרי ברא אלוהים את העולם ואת איתני הטבע ומכאן גם השם. ככל הנראה, הסיבה לשם נעוצה בעובדה שבחודש זה מתחילים הנהרות (איתנים) לעלות על גדותיהם.
בלוח החקלאי העברי הקדום – אשר נמצא בחפירות גזר נקרא תשרי "ירח האסיף".(לפי השנה החקלאית)
 
תשרי גם מכונה "מלך החודשים" מפני שחלים בו חגים וצומות רבים, ראש השנה, עשרת ימי תשובה, צום גדליה, יום כיפור, סוכות, (שבתוכו גם הושענא רבא), שמיני עצרת ושמחת תורה. ומהיותו חודש מלא של שלושים יום. הוא תמיד חל בסתיו.
 
מזל החודש:
מאזניים. המאזניים מהווים סמל למאזני הצדק בהם נמדדים ונשקלים המעשים הטובים וחטאי הבריות,אשר ביום הדין ידונו לכף זכות או לכף חובה.אדם שוקל מעשיו ועושה חשבון נפש (עורך מאזן שנתי).
עוד מסמלים המאזניים, את האיזון בין הלילה והיום (אורך היום ואורך הלילה) החל בתקופה זו.
בתאריך 22 בספטמבר אורך היום והלילה משתווים, ומרגע זה ואילך הלילות מתארכים והימים מתקצרים.
 
עבודת מודעות רוחנית בחודש תשרי:
חודש תשרי מביא עמו התחדשות. למעשה כל רגע אנו מתחדשים, אך התחדשות זו נסתרת מעינינו ומתודעתנו, ורק לעיתים רחוקות אנו מצליחים להיות מודעים לכך. גם שאר מחזורי הטבע של היממה והחודש מאפשרים לנו התחדשות, וזו כבר מורגשת יותר וניתנת לציון. אך אין ספק שסופה ותחילתה של שנה הוא אירוע משמעותי בחיינו, ומאפשר לנו להבחין בהתחדשות זו, וגם להתכונן איתה לתקופה הבאה.
חודש אלול אפשר לנו לסלוח ולבקש סליחה. נתן לנו את ההזדמנות לבקש רחמים ולפתוח דף חדש. חשבון נפש זה ממשיך לתוך חודש תשרי,עד ליום כיפור (סיומם של 40 הימים מראש חודש אלול). חודש תשרי מביא עמו תהליך בריאה ויצירה, הזדמנות להיפרד מהישן, להשאיר מאחור את ההצלחות ואת הניסיונות, את הקשיים, הפגיעות והכאבים, ולהתחיל לצעוד מחדש קלים יותר, משוחררים ופתוחים לקראת המחר.
קיבלנו זכות נהדרת, ולפנינו ניצבת הבחירה לעשות את הצעד הבא, להישיר מבט מתוך הכרה גבוהה על השנה שחלפה, להעיז ולהיפרד ולבחור בחדש. (לא תמיד קל להשאיר מאחור, יותר קל להמשיך בהרגלנו ולסחוב את המוכר). לכוון את מטרותינו לשנה זו, את כוונותינו ואת מעשינו. זה הזמן להתבוננות מחודשת, להתעוררות ולהפקת לקחים, ויחד עם זאת קביעה ברורה לעתיד. חשוב להתמקד, לבחור במה מתחילים ולאן רוצים להגיע, ולהפוך את הדברים לפעילויות יישומיות, כדי שנוכל בעתיד גם למדוד את הצלחותינו. אם לא נערך בהתאם אז הדף החדש יתכן ויהיה דומה מידי ליישן, ונרגיש שלא ניצלנו כראוי את ההזדמנויות. לכן ההחלטות צריכות להיות טובות.
 
אפשר להתבונן על השנה שחלפה בכמה מישורים,לדוגמא:
במישור האישי- מערכת היחסים שלי עם עצמי: התפתחות אישית, רוחנית, התקרבות לעצמי ולמחשבותיי ורצונותיי, תחביביי, מימוש יכולתי והגשמת הייעוד שלי.
במישור הזוגי- כיצד הייתה מערכת היחסים שלי עם בן/ בת זוגי, מה חווינו, ממה נהנינו,מה כאבנו?
במישור המשפחתי- מערכת היחסים המשפחתית, כמה בילינו ביחד, במה עסקנו בזמן זה? כיצד הרגשנו כשהיינו ביחד?
במישור התעסוקתי- כיצד התפתחתי ובמה? איך אני מרגיש/ה עם העיסוק שלי? מה שיניתי,יצרתי?
במישור החברתי- הקהילה בה אני חיי/ה, קהילת נוספות להם אני שותף/ה, העם והחברה כולה –במה הייתי מעורבת? איך הרגשתי בקהילה זו? מה השתנה ביחסיי עם קהילות אלו?
 
אחרי התבוננות זו, ניקח את אותם מישורים בחיינו ונשאל את עצמנו שאלות כלפי השנה החדשה.
מה מפריע לי וארצה לשנות?, מה אוכל לעשות כדי ליצור את השינוי המבוקש?, האם יש מטרות ויעדים ספציפיים (אפילו כמותיים) שאוכל הגדיר על מנת לבחון את השינוי שחל?, מה הצעד הראשון שאוכל להתחיל עמו כבר מחר?
 
לדוגמא- במישור המשפחתי – אני מרגיש/ה רחוקה מידי מילדיי. אני רוצה להתקרב יותר לילדיי. אפנה עוד זמן להיות איתם. אגדיר 10 דקות בסיום היום לפני השינה שאני אתפנה אליהם. לא אענה לטלפונים, ובזמן זה אשחק איתם משחק או אקריא להם סיפור/ או נקרא ביחד. או אם זה בתחום הפיסי- כל בוקר אחבק את ילדיי לפני צאתם הבית/או כשאנחנו נפגשים בערב.
 
ההחלטה צריכה להיות ספציפית ולא כללית (לא רק "אתקרב לילדי, אגע בהם")
ההחלטה צריכה להיות ניתנת לביצוע ביום יום (גם אחרי שהמצב רוח הטוב לכם יתפוגג ויושפע מעומס החיים)
ההחלטה צריכה היות מוגבלת לזמן מוגדר מראש. אם הצלחתם במשימתכם הגדילו את הטווח, אם לא הצלחתם, בדקו מה ניתן לשנות.
 
לסיכום- אלול ותשרי נותנים לנו את מתנת ההתחדשות. להסתכל על עצמנו כחדשים ,ולהסתכל על סביבתנו ומכרנו כחדשים. זו משימה לא פשוטה, אך יש בידנו את היכולת לנסות, להשתדל, ולהתאמן בכך, עד שנצליח. ונהנה מפירות עבודתנו הרוחנית, ממש כפי שאנו נהנים מפירות החודש הזה המתוקים ומלאים שפע וברכה...
 
בהצלחה,
ענת
 
(* החומר פורסם לראשונה בעיתון "א-לה גוש", בתאריך 22/9/11 )
 
 

לתשלום בכרטיס אשראי
הערה: התשלום הוא דרך פיפאל, ניתן לשלם בכל כרטיס אשראי בין לאומי (גם למי שאין חשבון ב-PayPal)
______________________________________________________________________
ענת הר-לב אור  
טל: 04-9802288, הר חלוץ ,  E-mail:
anatharlevor@gmail.com