חודש תמוז ומשמעותו לעבודת מודעות
עכשיו כשכל החגים נגמרו, השדות קצורים, והשרפות כבר החלו, אפשר להיות בטוחים שהקיץ כבר פה! ומנגד פירות הקיץ המרעננים, הים ובריכות השחייה והרוח הקרירה והנעימה בערב, מביאים הנאה רבה לתקופה זו. אך מה יש לנו מעבר לכך בתקופה קיצית זו? ומה ניתן ללמוד מחודש תמוז?
חד תמוז הוא החודש הרביעי מניסן, מיציאת מצריים. והחודש העשירי מבריאת העולם בתשרי,ראש השנה.
מקור השם- בבלי . "דומוזו"= אל הפריחה, הצמיחה והפריון והתעוררות הטבע- מולך בחודשי האביב (ניסן ,אייר,סיוון) בחודש תמוז עם כמישת הצמחים בטבע מת האל תמוז. סביב מותו התנהל פולחן שבו הנשים היו מבכות את יום מותו. גם נשים יהודיות אימצו מנהג זה לפי דברי יחזקאל: "הנה שם הנשים יושבות מבכות את התמוז...." (יחזקאל ה').
בחודש זה הטבע כמל ומתייבש אחרי הקציר, אך גם מתחדש. זו עונת פירות וירקות הקיץ, כדוגמת הגפן המוריקה ובציר הענבים...  ב"לוח גזר" שם החודש ירח זמר, בו זומרים ובוצרים את הגפנים. זהו תהליך טבעי ומחזורי.
מזל החודש- סרטן-נקבע על פי צורת הכוכבים בחודש זה. וכי בתקופה זו מתרבים סרטני המים... פירושים למשמעות המילה סרטן: סר+ טינה, להסיר את הכעס. פירוש נוסף הוא סר+"טן", טן= כאוס בארמית. זו הזדמנות לקבל חיסון מפני סרטן גשמי ורוחני...
מנהגי החודש ביהדות- בחודש תמוז חל צום י"ז בתמוז. בתאריך זה החל המצור על ירושלים ומיום זה מתחילה ספירה של שלושת השבועות עד תשעה באב- חורבן הבית. תקופה זו נקראת "בין המייצרים", ובה נוהגים מנהגי אבלות. לפי האמונה אלו ימי פורענות ויש לנהוג בהם במשנה זהירות. צום י"ז בתמוז נקבע על חמישה מאורעות שקרו לעם ישראל: השתברו לוחות הברית, בוטל קורבן התמיד בבית המקדש הראשון, הובקעה העיר בחורבן בית שני, אפוסטמוס הרשע שרף את התורה, הועמד צלם בהיכל.
מנהגי האבלות בתקופת "בין המצרים": צום בי"ז בתמוז, ממעטים בשמחה, לא יוצאים לבילויים,לא מסתפרים או מתגלחים, לא לובשים בגדים חדשים,לא אוכלים פירות חדשים ולא מברכים "שהחיינו", נוהגים לתת צדקה.
משמעויות רוחניות פנימיות-  מלבד האבל וההתכנסות פנימה שנובעת מכך, חודש תמוז הוא גם חודש השמש. השמש יוצאת במלוא עוצמתה, מאירה וקבועה,יציבה וחזקה. השמש כביטוי לחוקי הטבע הקבועים, לאלוהות הקבועה. התגלות ההארה העליונה המשולה לשמש, המאפשרת לנו הסתכלות פנימית, ראיית הדברים שמתחת לפני השטח,מעבר להסתר. ראיית הפנימיות שבכל הדברים והמצבים, לאפשר להארה עליונה וברורה להיכנס לחשיבתנו לחיינו ולפעול בעולמנו, ולהפוך את הבלתי חיובי, לחיובי. להוציא את האור מהחושך, את הטוב מהחסר והרע. זווית ההסתכלות שלנו על המציאות היא פרי עינו של המתבונן, ומשתנה לפי מצבי הרוח שלנו ומצבי הנפש שלנו, לעיתים אנו רואים את החושך שמכסה על האור הטבעי והאלוהי שבנו ובכל. כדי לראות את הטוב עלינו ראשית להיות מודעים לקיומו, ולכן עלינו לחפשו ולמוצאו. אומרים שגם עשיית טוב מגדילה את הטוב הקיים ומזמנת לנו עוד טוב. (לא רק כגמול או שכר על עשיית הטוב, אלא כמגנט המושך אליו את הדומה לו. הטוב מושך אליו עוד טוב. כמו שחיוך וצחוק מדביקים ומזמינים עוד חיוכים וצחוק). החסד הוא הכוח בנפש האדם שיכול להפוך את החושך לאור. לחיות מתוך הכרת הטוב, בהודיה על היש בסבלנות וסלחנות עד רגיעת הגל המסעיר,ובוא ההארה לדברים החשוכים בחיינו. וכדבריו של דויד המלך בתהילים: "מי האיש, החפץ חיים, אוהב ימים, לראות טוב. נצור לשונך מרע, ושפתייך מדבר מרמה. סור מרע עשה טוב, בקש שלום ורדפהו".
אם כן, איך אפשר לראות את הטוב בכל פעם מחדש, בכל מצב? הדבר דורש תרגול! (כמו כל דבר חדש שרוצים להפכו לשגרה והרגל וכלי העומד לשירותינו) הנה כמה הצעות לתרגול:
ü     ניתן לפתוח את היום בחשיבה על דבר טוב אחד או כמה שכבר יש לי, או שקרה לי אתמול או לאחרונה. "לרשום" אותם בהכרתי, או עדיף מכך  לרשום ממשית בפנקס או חוברת עבודה אישית. (כך ניתן לחזור אל הכתוב בהמשך ולראות את התהליכים והתובנות שנאספו בכל פעם) וכמובן להודות על הטוב זה ש"מצאתי". (על זה שהצלחתי למצוא ועל זה שהוא קיים בחיי)
ü     באופן דומה מומלץ לעשות זאת לפני השינה, בנוסף או במקום הבוקר.
ü     בכל מפגש מתוכנן או אקראי, נסו למצוא באדם העומד מולכם משהו טוב לומר לו. החמיאו לו על הופעתו, או דבר טוב שעשה או אמר, או סתם ציינו משהו טוב שקיים עכשיו בסביבתכם או ששמעתם עליו, גם אם הדבר הטוב לא קשור אל האדם שמולכם ולפגישתם באופן ישיר. ראיית הטוב הזו תביא גם טוב למפגש ביניכם.
ü     בשעת קושי או דילמה לפני הניסיון לפתור את הקושי,כדאי להתחיל בראיית הטוב בחיי כיום או אפילו בבעיה עצמה ל"חפש" את הטוב שהיא מביאה לי כהתנסות ולמידה מתוך הקושי.
ü     פעילות משפחתית,חברית או זוגית (יכולה להיות סביב שולחן ארוחת הערב המשותפת בכל יום, או לפחות פעם בשבוע, למשל בארוחת ערב שישי) כל אחד אומר מה היה לו טוב השבוע, ממה הוא נהנה ועל מה הוא מודה. באופן אישי וגם עם השותפים לפעילות, כלומר החברים או בני המשפחה. הפעילות מתאימה בכל גיל! –נסו ותראו!
 
ימים טובים ובהצלחה!
 
 

לתשלום בכרטיס אשראי
הערה: התשלום הוא דרך פיפאל, ניתן לשלם בכל כרטיס אשראי בין לאומי (גם למי שאין חשבון ב-PayPal)
______________________________________________________________________
ענת הר-לב אור  
טל: 04-9802288, הר חלוץ ,  E-mail:
anatharlevor@gmail.com