חודש חשוון
 
 
חודש חשוון- ומשמעותו לעבודת מודעות אישית
"אחרי החגים יתחדש הכול, יתחדשו וישובו ימי החול...." יחד עם פריחת החצב וטפטוף היורה (שהפעם הקדים לתשרי) מסמל חודש חשוון את עיצומו של הסתיו. חודש חשוון הינו החודש השני בשנה למניין החודשים אשר מונים מתשרי והשמיני למניין אשר מונים מניסן.

במקרא נקרא החודש בשם "החודש השמיני " או "ירח בול" (מלכים א' 6). השם חשוון, כמו שאר שמות החודשים איננו שם עברי, אלא שם אכדי אשר עלה יחד עם עולי בבל בתקופת שיבת ציון (תחילת ימי בית שני) מהגולה. במשך הזמן השתקעו שמות החודשים "וגויירו".

פירוש השם חשוון – על פי המחקר שמו המקורי של החודש היה "ירח שמן" אשר פירושו החודש השמיני. במשך השנים הפך השם למר- חשוון. המסורת היהודית מוסיפה טעם נוסף לקידומת לה "זכה" חודש זה בלבד בלוח השנה הקידומת "מר". בחודש זה אין ימי שמחה ומועד ולכן זכה לתוספת מר. מזלו של החודש הוא עקרב – "שהעולם צמא בו לגשם כעקרב שהוא צמא למים".
החל מ-ז' בחשוון מבקשים על הגשם - לקראת החורף הקרב אנו מזכירים בנוסח תפילת עמידה בקשה מאת ה' על הגשם. את הבקשה הראשונה החלו להזכיר כבר בחג שמחת תורה – אזכור זה נקראה אזכרת גשמים. בקשה זו תיאמר עד לחג הפסח בו יתחיל עם ישראל לומר בתפילת עמידה את בקשת הטל .
חודש תשרי והחגים עמו חלפו, ואנו חוזרים לשגרה, לימי החול. בחודש חשוון אין חגים או מועדים, אין לו גם, לכאורה, שום משמעות דתית רוחנית כדומה לרוב חודשי השנה העבריים. אז מה יש בו בכל זאת? מה יש בשגרה הזו הפשוטה שהיא מזמנת לנו, שהיא מאפשרת לנו? החגים והמועדים מושכים את תשומת ליבנו, השגרה מותירה אותנו לביצוע החוזר של אותן פעולות וסדרים ידועים מראש ודומים זה לזה. דווקא מתוך כך אפשר לצמוח למקומות עמוקים ומשמעותיים יותר , בהם ההכרה פועלת, בהם הערנות מובילה אותנו,ולא "האוטומט".
קורה לכם לפעמים שאתם מוצאים את עצמכם נוהגים חזרה הביתה או למקום עבודתכם על אוטומט? (טוב היום זה באמת מה שיש ברוב המכוניות, אבל לא לזו הכוונה), הדרך ידועה, לעיתים כבר משעממת וצפויה, ואנו נוהגים בה כישנים,"המכונית כבר יודעת את הדרך" זה ביטוי מוכר, ואנו נותנים לה להוביל אותנו. לפעמים הנמנום הזה ממשיך לתוך סדר היום שלנו, לעבודה, לשהות עם הילדים, ואנחנו כאילו לא מתעוררים, פועלים אך לא ממש ערים.
"... לבל יהיה יומי כתמול שלשום, לבל יהיה עלי יומי הרגל" כתבה לאה גולדברג בשירה "תפילה". כיצד ניתן להיות ערים בשגרה? גם כשהדרך מוכרת ואין בה ריגושים וחידושים?
נחזור אחורה לחודש תשרי, בו התחדשנו ובחרנו מה נרצה לשנות? מה היעדים והמטרות שלנו לשנה החדשה? (אם אכן בחרתם לעשות זאת, ואם לא אז עדיין אפשר וכדאי! ראה אגרת אור מס' 8- המאמר על חודש תשרי) אז חודש חשוון, שבא אחריו, בשגרתו "הריקה",מאפשר לנו להתמקד בביצוע של התחדשות ובחירות אלו. אך מעבר לביצוע הפשוט יש לנו הזדמנות להתעורר!
להקשיב לגופנו, להקשיב לטבע הסובב אותנו, לבעלי החיים שלנו, או אלו שנקרים על דרכנו, ולקולנו הפנימי (אינטואיציה) , כל אלו יכולים להעיר אותנו לעבודת השגרה מתוך מודעות והכרה ערה.
פעילות להתעוררות ראשונית- בחרו נושא שמטריד אתכם, שאין לכם תשובה עליו, כאב בגוף או דילמה כלשהיא, נסחו שאלה ברורה עליה תרצו תשובה,ושאלוה. (מומלץ לכתוב אותה ואז כשיגיעו התשובות לכתוב גם אותן. אחר כך תוכלו לקרוא זאת שוב,להיזכר, ולהבין את המסרים ומשמעותם עוד קצת) אם יש לכם זמן שבו בשקט כמה דקות וחשבו על השאלה, נסו לראות סביבכם או בגופכם "תשובה". אם אין לכם זמן זה (עדיף בכל זאת לייצר אותו, חיוני לבריאות הנפשית שלנו) חזרו לשגרת יומכם והמתינו, היו ערים למה שקורה לכם, לתופעות הטבע,לחיות, למה שנאמר לכם על ידי אנשים, לשיר שתשמעו ברדיו, למשפט "שיקפוץ" לכם מתוך העיתון או הספר. לעיתים התשובה תינתן בשלבים, במהלך כמה שעות או ימים, בחלום בלילה או בכל דרך אחרת... היו פתוחים לדרכים השונות, למסרים השונים, גם אם הם לא מובנים בתחילה ולא ברורים, אספו אותם, לקטו, כמו חלקים של פאזל לא ברור,עד שהתמונה תתבהר, ולפתע התשובה תהיה כמו ברורה מאליו, כאילו הייתה שם תמיד, רק חיכתה שנביט בה, שנכיר בה.
"...אני למענך כל בוקר מלקטת פרטים קטנים, שמחות קטנות של יום חולין.... יום החולין הזה הוא יום שיש בו חסד....." (רחל שפירא / "שיר של יום חולין")
ככל שנתרגל את הכרתנו להיות ערה, הדבר יהיה קל יותר ומהנה יותר. ניתן להיעזר גם בקלפים או ספרים שיש בהם "תשובות", ומעוררים את המודעות שלנו לעצמנו ולסביבתנו. זה ביכולתנו! שאלו ותענו... בהצלחה.
שלכת / ענת הר-לב אור
"יש עכשיו בחוץ שלכת
והעץ פשוט נותן לעלים שלו ללכת
והם נושרים מתעופפים
עדיין מרגישים שהם יפים
מבלי להיאחז, מבלי לכאוב
הם יודעים שזה הכי נכון וטוב.
מבלי לשאול איפה הם ינחתו,
מבלי לדעת מה הם יהיו
פשוט עוזבים וממשיכים
מסתכלים למטה ומחייכים
כי הם יודעים שזה אמנם נגמר,
אבל הסוף הזה לא מר
ומחר הם יהיו כבר משהו אחר
והטבע על המעגל הזה לא מוותר"

לתשלום בכרטיס אשראי
הערה: התשלום הוא דרך פיפאל, ניתן לשלם בכל כרטיס אשראי בין לאומי (גם למי שאין חשבון ב-PayPal)
______________________________________________________________________
ענת הר-לב אור  
טל: 04-9802288, הר חלוץ ,  E-mail:
anatharlevor@gmail.com