מחשבות והצעות לעבודה חווייתית עם חודש אייר

שיא הפריחה כבר מאחורינו, וגם כל ימות חג הפסח והארוחות , ואנו בין לבין....
חודש אייר מסמל את סוף תקופת האביב. הוא החודש השני במקרא למניין החודשים ליציאת מצרים - מניסן, ומשלים אותו במצות הפסח, אותם אנשים שלא חגגו את הפסח, או היו בדרך רחוקה ולא יכלו לעשות הפסח, ניתנת להם הזדמנות שנייה לקיים פסח שני בי"ד אייר.
חודש זה הוא השמיני למניין חודשי השנה לבריאת העולם מתשרי. חודש זה כלול בספירת העומר,שהיא אחת משתי תקופות האבלות של הלוח העברי.

שמות החודש:
-בדומה לשאר החודשים השם הועלה מבבל ונקרא במקור "אארו".ומשמעותו:אור.
- במקרא נקרא אייר "ירח זיו" -על שם זיו החמה הזוהרת בחודש זה,ואינה לוהטת כבשאר חודשי הקיץ.
-וכן "זיו",אשר תרגומו ניצן- על שם הניצנים שנראים בארץ בתקופה זו.
-בלוח החקלאי העברי הקדום שנמצא בחפירות גזר, נקרא אייר "ירח קציר שעורים" על שם קציר תבואות החורף המתקיים בחודש זה,בראשית החודש השעורה ובסופו החיטה.

חודש אייר היה חודש של תהליכים והתכוננות ל 'גמר הגדול'- מתן תורה. גם כיום אנו בתהליך, וקשיים והתמודדויות הם חלק מהדרך. עלינו להשכיל ולהבין שכל קושי בחיינו האישיים וגם כעם ותרבות - הם מנוף להתעצמות וצמיחה. תפקידו של חודש אייר הוא :ליצור את החיבור והאיזון הנכון שבין ההארה הרוחנית שניתנת בחודש ניסן לבין הסביבה הגשמית והחומרית בהמשך הדרך.


  
תהליך העבודה:
חודש אייר מגיע אחרי יציאת מצריים והמעבר מעבדות לחירות, ולפני חודש סיוון בו קיבלנו את התורה והפכנו לעם. אז מה קורה בזמן הזה שבין לבין? סופרים שבעה שבועות ומה עוד?.... סתם מסתובבים במדבר ללא מעש? ממש לא! זהו זמן הבנייה, החיפוש, הבירור, זה מאוד נחמד להיות משוחרר מעבדות ולהיות חופשי, אך מה עושים עם כל החופש הזה? מהו התוכן החדש שיעצב את דמותי? מי אני עכשיו וכיצד אראה בעתיד? בני ישראל חוו תהליך זה ברמה הפיסית, והונהגו בתהליך זה על ידי משה ,כשליח אלוהים.היום תהליך זה אנו יכולים ומתבקשים לעשות ברמה הרוחנית, הפנימית, כי בכל דור ודור אנו צריכים לראות עצמנו יוצאים ממצריים. ובעיקר זו הזדמנות,להביט רגע בעניים אחרות ולעשות תהליך בנייה וחידוש הזהות העצמית.
(כתוב בלשון נקבה ומיועד לכולם!) על מנת לאפשר לתהליך להיות משמעותי ועמוק ככל הניתן בעבודה עצמית המוצעת כאן,כדאי לפנות כחצי שעה שקטה. הכיני לשימושך דפי טיוטא, כלי כתיבה, דף ציור נקי, צבעים או טושים. ואם ברצונך להשקיע עוד מעט אז גם כמה אבנים קטנות-בינוניות, או צדפים שניתן לכתוב עליהם. (או כל חומר אחר שמתאים לך לעבודת יצירה כגון חמר/פלסטלינה וכדומה)
ניתן ומומלץ לעשות תהליך זה בזוג או בקבוצה קטנה,ובסיום כל שלב לשתף את החברים השותפים לתהליך. כשאתם משתפים השתדלו להימנע מהעברת ביקורת כלשהיא (גם חיובית) ונסו רק להיות בהקשבה לאחר ולעצמכן, וללמוד מכך.
 

  1. "פרידה מחודש ניסן והעבר"/ יצירת הבסיס לעבודת חודש איירשאלי עצמך את השאלות הבאות: מהו השחרור שלי מעבדות לחירות? מהי המציאות שאני נאחזת בה וממנה צריכה להשתחרר? מהם העכבות הדמיוניים או המציאותיים שלי? (לדוגמא- חוסר אמון, שתלטנות, נתינה ללא גבולות, חוסר סדר וארגון וכדומה) כתבי לך על פתק או ציירי את התשובות שעולות. אם נכתבו מילים רבות, נסי למקד אותן לכדי מילים ספורות או אפילו מילה אחת מרכזית, שאיתה תמשיכי את התהליך.
  2. חודש אייר בניית ההווה-  1. היכנסי לשקט עמוק יותר, מומלץ לעצום עיניים, להניח יד על הלב או על הבטן, לנשום כמה נשימות מלאות ואז שאלי את עצמך את השאלה "מי אני?" או " מה יכול לבנות אותי?" . נסי להישאר בעניים עצומות וכשמגיעות התשובות לכתוב אותן אינטואיטיבית,על דף טיוטא,זה לא חייב להיות מסודר או מובן,יותר חשוב שהדברים יכתבו בשטף וברצף כפי שהם מגיעים אליך בזמן ההקשבה פנימה. נסי לכתוב כמה שיותר מילים. אם מגיעים מראות של ציורים או סמלים ציירי גם אותם. ייתכן ותשמעי קולות או צלילים ,כל דבר רלוונטי לתהליך ומבורך.אם נראה לך שנעצרו התשובות שאלי שוב את השאלה כמה פעמים, עד שתרגישי שתמצי את התהליך.
2. אח"כ  בעניים פקוחות קראי את מה שנכתב, וראי האם יש לך משהו להוסיף, להרחיב את התמונה עוד מעט ולהעמיקה. נסי לסמן לך מהם הדברים החוזרים על עצמם או החשובים לך והמרכזיים בתשובות שעלו.
3. קחי דף ציור נקי, צבעים וטושים, או את האבנים והצדפים שאספת או כל חומר אחר שתרצי ליצור עימו. בני לך את יסודות המבנה שלך, או את המבנה כולו. רשמי את המילים המרכזיות על גבי האבנים או הצדפים, או על דף הציור ומשם המשיכי את יצירתך כרצונך. נסי שיהיה זה מבנה שניתן להניחו במקום כלשהוא בביתך או חדרך כך שתוכלי להמשיך ולהתבונן בו או לחוש אותו גם בהמשך החודש.
ג. הצצה לעתיד ל"מתן תורה" / קלף עזרה בבניית זהותי החדשה-  חודש אייר נועד להמתנה, להבשלה, לבנייה, לחיפוש ושאילת השאלות, מהו התוכן שימלא את חירותי. הצצה לעתיד יכולה להתאפשר בעזרת שליפת קלף מודעות עם השאלה "מה ילווה אותי בדרכי החדשה?" או "מה יתמוך בי בתהליך הבנייה שלי?" או כל שאלה אחרת שמתאימה לך. עצמי עיניים, בחרי כשהחפיסה הפוכה על פניה, השתמשי ביד שמאל ובחרי קלף. אם לקלפים שהשתמשת בהם יש חוברת הסברים השתמשי בה להבין את מה שבחרת. תוכלי לכתוב לך מילים מרכזיות ממשמעות הקלף, או קטע שהתחברת אליו יותר. מומלץ בסוף התהליך לבחור מילה אחת (אולי אפילו את זו שיצאה בקלף) ולהעתיקה על פתק נוסף שילווה אותך לסיום התהליך. אפשר לצרף זאת לדברים שיצרת בשלבים הקודמים. (ניתן להשתמש בקלפים שיצרתי, "אישי- נשי" , אפשר לבחור שורה או מילה מהשיר המלווה את הקלף וכדאי לנסות לענות על שאלה או יותר המלוות את הקלף בחוברת המצורפת במארז)
 
 
 

 
 
 

לתשלום בכרטיס אשראי
הערה: התשלום הוא דרך פיפאל, ניתן לשלם בכל כרטיס אשראי בין לאומי (גם למי שאין חשבון ב-PayPal)
______________________________________________________________________
ענת הר-לב אור  
טל: 04-9802288, הר חלוץ ,  E-mail:
anatharlevor@gmail.com