חודש אייר
 
  מחשבות והצעות לעבודה חווייתית עם חודש אייר
*      חודש אייר -הוא חודש של זיו ההילה.

חודש אייר מסמל את סוף תקופת האביב. החודש השני במקרא למניין החודשים ליציאת מצרים - מניסן, ומשלים אותו במצות הפסח, אותם אנשים שלא חגגו את הפסח,או היו בדרך רחוקה ולא יכלו לעשות הפסח, ניתנת להם הזדמנות שנייה לקיים פסח שני בי"ד אייר.
חודש זה הוא השמיני למניין חודשי השנה לבריאת העולם מתשרי. חודש זה כלול בספירת העומר,שהיא אחת משתי תקופות האבלות של הלוח העברי.

חודש אייר ,הוא חודש של תהליכים והתכוננות ל'גמר הגדול'. חודש של עבודה על המידות. קשיים ונפילות הם חלק מהדרך. עלינו להשכיל ולהבין שכל קושי בחיינו האישיים ובחיינו כאומה - הם מנוף להתעצמות וצמיחה. תפקידו של חודש אייר הוא :ליצור את החיבור והאיזון הנכון שבין ההארה הרוחנית העליונה שניתנת בחודש ניסן לבין הסביבה הגשמית והחומרית.

ראשי התיבות של אייר הוא: אני ה' רופאך, והסיבה שנתנו לכך היא שבחודש אייר אכלו בני ישראל את המן מן השמיים, ואכילת המן מנעה מחלות. וכן ראשי תיבות שמותיהם של:אברהם יצחק יעקב רחל.
*      שמות החודש-
-בדומה לשאר החודשים השם הועלה מבבל ונקרא במקור "אארו".ומשמעותו:אור.
- במקרא נקרא אייר "ירח זיו" -על שם זיו החמה הזוהרת בחודש זה,ואינה לוהטת כבשאר חודשי הקיץ.
-וכן "זיו",אשר תרגומו ניצן- על שם הניצנים שנראים בארץ בתקופה זו.
-בלוח החקלאי העברי הקדום שנמצא בחפירות גזר, נקרא אייר "ירח קציר שעורים" על שם קציר תבואות החורף המתקיים בחודש זה,בראשית החודש השעורה ובסופו החיטה.
*      מזל החודש-  שור .האיכרים הקדמוניים יחסו את ברכת השדה באביב לשור, השור הרתום למחרשה פלח את האדמה לזריעה. בחודש זה השדות מלאים בעשב, והשור יוצא לרעות. השור מסמל את העבודה עם הנפש הבהמית שבתוכנו.

*      תאריכי החודש -
א' - שלמה המלך התחיל לבנות את בית המקדש הראשון ( שנת 480 לצאת ישראל ממצרים ). הסיבה לכך שחנוכת המקדש בימי שלמה המלך התקיימה דווקא בחודש אייר, שכן מהותו הפנימית של חודש זה, המסמלת את החיבור שבין הרוחני והגשמי, מתאימה יותר מכל לבניית מקדש - מבנה גשמי המכיל בתוכו הארות רוחניות רבות עוצמה.
ד' - יום הזיכרון לחללי צה"ל .
ה' - הוכרז על הקמת מדינת ישראל ( תש"ח ) ונקבע חג לאומי - " יום העצמאות " .
ל"ג בעומר- היום השלושים ושלש לספירת העומר. יום זה הוא יום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי, מגלה פנימיות התורה ובעל ספר הזוהר. לפני פטירתו גילה רשב"י סודות כמוסים ביותר ובכך הפך את היום הזה ליום מסוגל ביותר לגילוי פנימיות התורה.חוגגים אותו בימינו ב"הלולא דרבי שמעון בר - יוחאי ", במירון ובהשאת משואות.
כז' אייר תשכ"ב- הוצא להורג בתליה הפושע הנאצי אדולף אייכמן לאחר משפט ארוך בו ניתנו עדויות מצמררות של ניצולי שואה על פעילותו במנגנון ההשמדה של המכונה הנאצית.
כח' אייר- יום שחרור ירושלים - במלחמת ששת הימים שוחררה ירושלים על ידי צה"ל ושוחרר גם הכותל המערבי. יום זה נקבע כיום חג וכסמל הניצחון במלחמת ששת הימים.
 
*      תהליך עבודה-
 
חודש אייר מגיע אחרי יציאת מצריים והמעבר מעבדות לחירות, ולפני חודש סיוון בו קיבלנו את התורה והפכנו לעם. אז מה קורה בזמן הזה שבין לבין? סופרים שבעה שבועות ומה עוד?.... סתם מסתובבים במדבר ללא מעש? ממש לא! זהו זמן הבנייה, החיפוש, הבירור, זה מאוד נחמד להיות משוחרר מעבדות ולהיות חופשי, אך מה עושים עם כל החופש הזה? מהו התוכן החדש שיעצב את דמותי? מי אני עכשיו וכיצד אראה בעתיד? בני ישראל חוו תהליך זה ברמה הפיסית, והונהגו בתהליך זה על ידי משה ,כשליח אלוהים. היום תהליך זה אנו יכולים ומתבקשים לעשות ברמה הרוחנית, הפנימית, כי בכל דור ודור אנו צריכים לראות עצמנו יוצאים ממצריים. ובעיקר זו הזדמנות,להביט רגע בעניים אחרות ולעשות תהליך בנייה וחידוש הזהות העצמית.
(כתוב בלשון נקבה ומיועד לכולם!) על מנת לאפשר לתהליך להיות משמעותי ועמוק ככל הניתן בעבודה עצמית המוצעת כאן,כדאי לפנות כחצי שעה שקטה. הכיני לשימושך דפי טיוטא, כלי כתיבה, דף ציור נקי, צבעים או טושים. ואם ברצונך להשקיע עוד מעט אז גם כמה אבנים קטנות-בינוניות, או צדפים שניתן לכתוב עליהם. (או כל חומר אחר שמתאים לך לעבודת יצירה כגון חמר/פלסטלינה וכדומה)
ניתן ומומלץ לעשות תהליך זה בזוג או בקבוצה קטנה,ובסיום כל שלב לשתף את החברים השותפים לתהליך. כשאתם משתפים השתדלו להימנע מהעברת ביקורת כלשהיא (גם חיובית) ונסו רק להיות בהקשבה לאחר ולעצמכן, וללמוד מכך.
א.      "פרידה מחודש ניסן והעבר"/ יצירת הבסיס לעבודת חודש איירשאלי עצמך את השאלות הבאות: מהו השחרור שלי מעבדות לחירות? מהי המציאות שאני נאחזת בה וממנה צריכה להשתחרר? מהם העכבות הדמיוניים או המציאותיים שלי? (לדוגמא- חוסר אמון, שתלטנות, נתינה ללא גבולות, חוסר סדר וארגון וכדומה) כתבי לך על פתק או ציירי את התשובות שעולות. אם נכתבו מילים רבות, נסי למקד אותן לכדי מילים ספורות או אפילו מילה אחת מרכזית,שאיתה תמשיכי את התהליך.
ב.      חודש אייר בניית ההווה-  1. היכנסי לשקט עמוק יותר, מומלץ לעצום עיניים, להניח יד על הלב או על הבטן, לנשום כמה נשימות מלאות ואז שאלי את עצמך את השאלה "מי אני?" או " מה יכול לבנות אותי?" . נסי להישאר בעניים עצומות וכשמגיעות התשובות לכתוב אותן אינטואיטיבית,על דף טיוטא,זה לא חייב להיות מסודר או מובן,יותר חשוב שהדברים יכתבו בשטף וברצף כפי שהם מגיעים אליך בזמן ההקשבה פנימה. נסי לכתוב כמה שיותר מילים. אם מגיעים מראות של ציורים או סמלים ציירי גם אותם. ייתכן ותשמעי קולות או צלילים ,כל דבר רלוונטי לתהליך ומבורך.אם נראה לך שנעצרו התשובות שאלי שוב את השאלה כמה פעמים, עד שתרגישי שתמצי את התהליך.
2. אח"כ בעניים פקוחות קראי את מה שנכתב, וראי האם יש לך משהו להוסיף, להרחיב את התמונה עוד מעט ולהעמיקה. נסי לסמן לך מהם הדברים החוזרים על עצמם או החשובים לך והמרכזיים בתשובות שעלו.
3. קחי דף ציור נקי, צבעים וטושים, או את האבנים והצדפים שאספת או כל חומר אחר שתרצי ליצור עימו. בני לך את יסודות המבנה שלך, או את המבנה כולו. רשמי את המילים המרכזיות על גבי האבנים או הצדפים, או על דף הציור ומשם המשיכי את יצירתך כרצונך. נסי שיהיה זה מבנה שניתן להניחו במקום כלשהוא בביתך או חדרך כך שתוכלי להמשיך ולהתבונן בו או לחוש אותו גם בהמשך החודש.
ג. הצצה לעתיד ל"מתן תורה"/ קלף עזרה בבניית זהותי החדשה- חודש אייר נועד להמתנה, להבשלה, לבנייה, לחיפוש ושאילת השאלות, מהו התוכן שימלא את חירותי. הצצה לעתיד יכולה להתאפשר בעזרת שליפת קלף עם השאלה "מה ילווה אותי בדרכי החדשה?" או "מה יתמוך בי בתהליך הבנייה שלי?" או כל שאלה אחרת שמתאימה לך. עצמי עיניים, בחרי כשהחפיסה הפוכה על פניה, השתמשי ביד שמאל ובחרי קלף. אם לקלפים שהשתמשת בהם יש חוברת הסברים השתמשי בה להבין את מה שבחרת. תוכלי לכתוב לך מילים מרכזיות ממשמעות הקלף, או קטע שהתחברת אליו יותר. מומלץ בסוף התהליך לבחור מילה אחת (אולי אפילו את זו שיצאה בקלף) ולהעתיקה על פתק נוסף שילווה אותך לסיום התהליך. אפשר לצרף זאת לדברים שיצרת בשלבים הקודמים.
ניתן להשתמש בקלפי נשים שיצרתי, "אישי- נשי" , אפשר לבחור שורה או מילה מהשיר המלווה את הקלף וכדאי לנסות לענות על שאלה או יותר המלוות את הקלף בחוברת המצורפת במארז.
ולסיום מצורף חלק ממאמר, שמציג בעייני את משמעות החודש כפי שהצעתי לעבוד בתהליך האישי הפנימי ונותן חיזוקים לעבודה זו.
*      ראש חודש אייר/ הרב דוד איפרגן (תקציר המאמר)
 
ר"ח אייר נמשך תמיד יומיים, ולכן האנרגיה בו עצומה. בעקבות המאורעות שאירעו בחודש אייר נטבעו בו מס' תהליכים אנרגטיים, אשר מקנים לו עד היום את היכולת לעשות טרנספורמציה ממצב חסר למצב מלא, לדוג' ממצב חולי לריפוי, מדמיון למציאות, מתקיעה לזרימה, וכן הלאה.
לפי החוק הראשון של תורת הגנים: כל אנרגיה שיורדת לעולם, לא משנה אם היא מגיעה משמיים מהאדמה או מהאדם עצמו, במידה ולא יימצא לה כלי,אזי כברירת מחדל יהפוך  הדמיון  לכלי שלה. היכולת הייחודית של חודש אייר בהיותו הכלי של האנרגיות הלא מנוצלות, לטהר ולתעל אותן למטרה שלשמה הן יועדו.וזה כוחו האמיתי של החודש.
ספירת העומר ול"ג בעומר:
בחומש ויקרא כתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עמר התנופה שבע שבתות תמימות תהיינה עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה להשם..". ממחרת השבת, פירושו ממחרת היום הראשון של פסח, שהוא יום שבתון, עד שבועות. למעשה כל יציאת מצרים הייתה אמצעי להגיע למטרה, שהיא קבלת התורה בהר סיני.
נחזור אחורה לספר שמות, בו מסופר שמשה פוגש את השם בסנה ומקבל על עצמו את השליחות להוציא את עם ישראל ממצרים. משה שואל את ה'  "וכי אוציא את בני ישראל ממצרים.." (ספר שמות פסוק ג), כלומר באיזה זכות אוציא אותם?  בדרך הטבעלא יתאפשר להוציאם, שכן פרעה לא ישחרר שש מאות אלף עובדים. כמו כן לפי מה שאמר השם בעבר לאברהם, "ועבדום ועינום ארבע מאות שנה" ,כלומר, הדין נגזר ואין אפשרות לשנות אותו ,שכן אם  אוציאם, אעבור על דבריך. כמו כן, לפי ההווה בנ"י נמצאים במ"ט שערי טומאה, כך במצב זה השם לא יכול לעזור.
ה' עונה ובתשובתו חידוש גדול, "בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלוהים על ההר הזה" (פס' יב'). לאמור,ה' מחדש, שאומנם לפי חוקי הטבע ותפיסת העבר וההווה של בנ"י, הוא איננו יכול לעזור, אך בכוחה של אנרגית העתיד לשנות את תפיסת המציאות של העבר וההווה. ה' מודה כי משה צודק  בכול מה שקשור לעבר ולהווה, ושאכן לבנ"י אין  זכויות שישנו למענם את חוקי הטבע. אבל ביכולתו של הקב"ה ,וכך הוא עושה, לשחררם בניסים ובנפלאות בזכות  העתיד, כלומר במהלך שיהיו בו 50 ימים, שבהם קידודי האנרגיה ינותבו לשחרור כל עכבה של העבר ושל ההווה. כל זאת בתנאי שבנ"י יעזבו את המציאות, שבה הם נאחזים  (כלומר את מצריים).
לאחר צאתם ממצרים בנ"י ילכו 50 ימים במדבר בליווי אנרגיה שמכונה בפינו אנרגיית ה'גלות', המשמשת  ככלי המנקז לתוכו עכבות העבר- הווה והופך אותם לזרימה.
הכלי של חודש אייר הוא לינוק מהאדם את העכבות הדמיוניים שלו ולהפכם לזרימה ולקבלת אנרגיה חדשה. ה' מצווה על משה להודיע לבני ישראל, שיציאת מצרים זה אמצעי למטרה, שהיא קבלת תורה ועול מלכות שמיים, כך שהם נדרשים לספור מיום צאתם ממצרים  עד להגעתם ליום הנכסף, הוא יום  קבלת התורה. ביום זה, הם ישיגו חרות רוחנית בנוסף לעצמאותם הגשמית.
לסיום,
אנו מבינים שכל עבר מכיל עבר הווה ועתיד של האנרגיה, אנו צריכים לנצל זאת וכך נבין איך להתגבר על דברים שהם מעל לתבונתנו, ועל כך נאמר "נעשה ונשמע". כשהאדם עושה מבלי להבין  ומבלי להכניס את עצמו ואת המחשבות שלו לתוך העשייה ,אז האנרגיה  מהירה  וחזקה יותר, אבל לבני האדם מעצם היותם בני אנוש, קשה מאוד לעשות זאת.
אני מאחל לכם, שבראש חודש אייר, שבו כבר סיימנו את פסח שני ואת ל"ג בעומר ואנו עדיין במהלכם של 50 ימי ספירת העומר, יעזבו אותו העכבות,ישנו תדר ויהיו לטובתו.
בהנאה ובהצלחה!
 (המידע המובא כאן הינו אוסף של חומרים ממאמרים שונים הנמצאים באינטרנט, ומהצעותיי האישיות לתרגילים כפי שאני מנחה במעגלי נשים של ראש חודש או בסדנאות מודעות אישית. אלו פרשנויות שלי והמלצותיי בלבד,וכך יש לראותם.)
 
 
 

לתשלום בכרטיס אשראי
הערה: התשלום הוא דרך פיפאל, ניתן לשלם בכל כרטיס אשראי בין לאומי (גם למי שאין חשבון ב-PayPal)
______________________________________________________________________
ענת הר-לב אור  
טל: 04-9802288, הר חלוץ ,  E-mail:
anatharlevor@gmail.com